Barnens forskardag 2021

Ett internationellt firande

Den 10 november firar vi Barnens forskardag, eller Children ́s Science Day (World Science Day). Dagen firas i våra förskolor och skolor i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Lettland, Hong Kong och Dubai.

Välkommen att vara med och fira med oss! Ni finner material från Dibber och tips på experiment här nedan.

Vetenskap och utforskande verksamhet

Barnens forskardag är en dag då vi vi hänger oss åt vetenskap och utforskande verksamhet, grunden för vår
utveckling, vårt lärande och vårt välbefinnande.

Forskning är en vetenskaplig metod som genom systematiskt arbete och kritiskt förhållningssätt kan ge nya kunskaper och ökat vetande. Barns naturliga nyfikenhet gör dem till naturliga forskare som vi kan lära av.

När barn och ungdomar utforskar är ofta ingenting för detaljerat eller obetydligt. I de minsta
upptäckterna kan de hitta den största glädjen. Vardagen är full av små mysterier som väntar på
att få bli utforskade.

Dokumenteras med #

Skolor och förskolor firar detta på olika sätt. Dagen dokumenteras och taggas med #barnensforskardag2021 samt #dibber, och/eller det internationella namnet #childrensscienceday

Inspiration aktiviteter för förskolan och åk 1-3

Inspiration och förslag för enkla experiment och naturvetenskapliga förklaringar

Alla experiment har en länk med detaljerade förklaringar samt en video som visar hur experimentet bör gå till. Alla experiment kommer från samma källa, så gå gärna in och läs där också, Kanske kan du hitta ett till experiment som passar just din skola/förskola?

OOBLECK

Geggan som är både fast och flytande – samtidigt. Lär dig om aggregationstillstånd och blandningar med detta slime.

Ämnesområde: Kemi och former (fastform, flyttande form, var går gränsen?)

Lämplig ålder: Förskolan och åk 1-3

Material: skål, majsstärkelse, vatten, karamellfärg

Tid: 10-15 minuter plus städ tid

Regnbågesblomma

Färga en blomma i flera färger genom en enkel metod. I detta experiment lär du dig om vattentransport i växter.

Ämnesområde: biologi

Lämplig ålder: Förskolan och åk 1-3 och 4-6 för mer avancerade samtal.

Material: 1 st vit blomma, 1 st skärbräda, 1 st vass kniv, 2 st glas, 2 st flaskor olika karamellfärg, 2 st skedar, Vatten

Tid: 10-15 minuter att lägga upp experiment, 24 timmar för att observera resultat. Plus samtalstid. Det kan gå snabbare med en kortare stäm.

Kulbanan

Bygg en liten kul (!) bana av det du har hemma. Detta experiment låter dig leka med läges- och rörelseenergi, samt lär dig tämja gravitationskraften (nåja).

Ämne område: Fysik

Lämpliga ålder: förskolan, åk 1-3

Material: Toarullar, rör, slangar, köksredskap, trattar m.m., Maskeringstejp, 1 st sax, 1 st kula

Tid: 20 minuter för byggandet (kanske i grupper), och 5 minuter att göra plus samtalstid.

Påsen och pennorna

Stick pennor rakt genom en påse vatten – och den läcker inte! Detta experiment handlar om egenskaper hos vatten och plast.

Ämne område: kemi

Lämpliga ålder: förskolan, åk 1-3 (utan djupa förklarande av vad händer)

åk 7-9 (för diskussioner om plast och vätten molekyler och hur polymer reagerar)

Material: 1 st zip-plastpåse, (eller annan genomskinlig och lite starkare plastpåse), Några vässade pennor, Vatten

Tid: 5-10 minuter

Utforskar vidare:

Om jag lutar påsen, läcker vatten ut då?

Om jag klämmer på påsen, läcker vatten ut då?

Om jag vickar på pennorna, läcker vatten ut då?

Om jag väntar länge, läcker något vatten ut med tiden?

Hur tjockt föremål kan jag sticka genom påsen utan att vatten rinner ut?

Hur smalt föremål kan jag sticka genom påsen utan att vatten rinner ut?

Spelar det någon roll om pennan är sexkantig eller rund?

Hur stor påse kan jag använda för detta experiment? Funkar en matkasse?

Regnbågesmjölk

Skapa en färgexplosion i mjölk med hjälp av diskmedel och karamellfärg. Detta experiment handlar om vatten, blandningar samt polära och opolära ämnen.

Ämne område: Kemi (molekyler attraherar varandra och ytspänning)

lämplig ålder: åk 4-6 (för att diskutera vad händer, alla åldrar för att uppleva något roligt)

material: grund skål (typ metall pajskal, mjölk, karamellfärg)

tid: 10-15 minuter plus städ tid

Varmlufts-snurrar

Häng din spiral ovanför en värmekälla och den snurrar! Detta experiment synliggör att varm luft stiger – mer eller mindre grunden till allt väder.

Ämne område: fysik och kemi (molekyler, hur värma molekyler flyttar sig, och motion)

lämplig ålder: Åk 4-6 eller 7-9

material: 1 st A4-papper, 1 st penna, 1 st sax, 1 st ljus (eller någon annan värmekälla), tejp, sytråd

tid: 10-15 minuter plus samtalstid

Sugrörspropeller

Tillverka en propeller av två sugrör, tejp och lite häftmassa. Detta experiment visar hur något kan vara luftdrivet.

Ämnesområde: Fysik (motion)

Lämpliga ålder: alla åldrar, för yngre åldrar kan det vara mer en förevisning

Material: 2 st sugrör (lika tjocka), Eltejp, 1 st sax, Häftmassa

Tid: 10 minuter plus samtalstid

Hemmabyggda kompassen

Hitta vägen med en egen kompass som alltid pekar åt norr. Detta experiment handlar om jordens magnetfält.

Ämnesområde: fysik (magnetism), och kemi.

Lämpliga ålder: åk 1-3 eller 4-9 för en mer komplicerad diskussion.

Material: 1 st synål, 1 st magnet, 1 st kork, 1 st skål, 1 st sax, vatten

Tid: 10 minuter plus samtalstid

Tepåseraket

Ämnesområde: blandning av fysik och kemi

Lämpliga ålder: åk 7-9 eller 4-6 som demonstration för eleverna (innebär eld)

Material: 1 st tepåse*, 1 st porslinstallrik (eller annan svårantändlig yta), Tändsticksask eller tändare, 1 st sax

Säkerhetsutrustning: 1 st brandsläckare

Tid: 5-10 minuter

*Observera att det finns vissa tepåsar som inte passar för den här undersökningen, nämligen sådana som brinner upp helt och sådana som sitter ihop i mitten.

Flaskxylofonen

Ämnesområde: teknik och musik

Lämpliga ålder: alla åldrar. Diskussioner anpassas efter mognad och förstörelse

Material: glasflaskor eller drinkglass, plastfolie, vatten, 1 st vanlig blyerts- eller färgpenna

Tid: 10-15 minuter

Utforskar vidare:

Hur förändras ljudet om du byter ut ”trumpinnen” mot något annat?

Hur förändras ljudet om du använder något med tunt glas, till exempel ett fint vinglas?

Hur förändras ljudet om du byter ut vattnet mot något annat?

Hur förändras ljudet om du ställer glasen och flaskorna på en ihålig låda (gärna i trä)?

Hur förändras ljudet om du tar av plastfolien?

Material

Vad gör du 10/11?

Dibbersång för Barnens forskardag

Upptäckarsamba

Text o musik: Anneli Westman för Dibber AB

Vi vill upptäcka världen,
se oss runt — ja här är den!
Vad fungerar och inte?
Hur blir det sommar och vinter?
Hur kan flygplanen lyfta?
Hur kan alla flyttfåglar hitta?
Vatten fryser till is på något vis, men hur?

Hur fungerar mitt hjärta?
Vad gör ont, vad är smärta?
Och hur funkar en dator?
Vem har gjort alla gator?
Det finns så mycket att lära!
Kan två katter bli kära?
ja jag vill veta allt
— det blir varmt, det blir kallt, men hur?

Upptäckarsamba

Textad film för den som vill lära sig texten!

Relaterade inlägg