Dibbers Naturkoncept

Välkommen till Dibbers Naturkoncept. Vi tycker att barn har rätt att ha tillgång till naturen. För att barn ska tycka om att vara ute i skog och mark, tycka om naturen och vilja ta vara på den är det viktigt att de får uppleva naturens äventyr och mångfald!

På Dibber vill vi ta ansvar att förmedla glädje över att vara i naturen, till alla barn!

Undervisningen vi erbjuder ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till omgivningen, närmiljö, natur och samhälle samt en positiv framtidstro. Alla barn på en förskola med naturkoncept ska erbjudas många olika goda naturupplevelser, få utforska naturen, få utlopp för sin nyfikenhet och känna framstegsglädje i naturen.

Ute-Ugo

Lär känna vår lärvän som är huvudfigur i naturkonceptet.

Jag vill att barnen ska få många goda naturupplevelser, lek och erfarenheter som utvecklar ett fint och respektfullt förhållande till naturen. Jag vill att barnen ska
få utforska, utforska, experimentera hur naturfenomen uppstår och hänger ihop. Min önskan är att alla barn utvecklar en vilja att ta vara på naturens resurser. Jag upplever naturen med alla sinnen och
tycker att alla barn ska få möjlighet att vara ute varje dag.

Ute-Ugo, en av våra lärvänner (figurer) med ett förstoringsglas i handen och en nyckelpiga på marken

Lärvänner

Dibbers unika lärvänner gör det roligare och lättare att lära. Lärvännerna är sju figurer som står för olika pedagogiska ämnesområden. De är med under dagen som barnens vänner i verksamheten och skapar magiska stunder där kreativitet, vänskap, utelek och mycket mer blir lärande med alla sinnen. 

Naturkonceptet består av tre delar

Naturglädje, matglädje och naturen som arena för lek och lärande

två pojkar som går hand i hand på en stig mot skogen

nummer 1 ikonNaturglädje

Många barn och vuxna i förskolan upplever att kontakt med naturen ger ny glädje energi och god sammanhållning i gruppen. Den friska luften, dagsljuset och aktiviteten påverkar barnen på ett positivt sätt.

Barn som tidigt upplever glädjen över att vara på utflykt får ofta ett gott förhållande till naturen som kommer att prägla dem genom hela livet.

Med engagerade och nyfikna vuxna som tycker om att vara nyfikna ute utvecklar barnen naturglädje som de tar med sig resten av livet.

Med barn på utflykt

Barn önskar att kunna stanna upp, observera, uppleva och erfara. Om utflykten är anpassad till barnet behov och intresse kan barnet roa sig självt. Ojämn terräng utvecklar även barnens motorik.

Uppleva och lära tillsammans

Hela dagen är en pedagogisk arena för utbildning och undervisning.

Både de formella och de informella undervisningssituationerna ska innehålla element från de olika ämnesområdena. Ofta är flera ämnesområden representerade i samma situation. Som metod använder vi även tema och projektarbete.

Närvarande och intresserade vuxna stöttar barnen att sätta ord på vad de tänker och ställer spännande frågor som får barnen att reflektera lite djupare.

Fånga dagen!

När vi är på utflykt vet vi aldrig vad som händer. Kommer vi få se något djur, har det hänt något i naturen sedan sist?

Fånga dagen handlar om att vara nyfikna på det som händer runt omkring oss. Vi vuxna på naturkonceptförskola tycker om att utforska och använda våra sinnen samt vara nyfiken på naturen och lyhörda för barnens önskemål. Vi vill vara entusiastiska så att det smittar av sig på barnen.

Varje dag är unik och för något nytt med sig så fånga dagen!

Nyfiken lek

Barn utforskar, erfar och lär genom att leka ute i naturen. Genom leken lär de känna sig själva och sin omvärld.

I naturen använder barnen alla sina sinnen för att erövra nya kunskaper och de tillägnar sig kunskap om sina begränsningar och vad de bemästrar. Nyfikenhet är en naturlig drivkraft till utveckling och lärande. Vi lär oss och utvecklas genom att använda fantasin tillsammans med materialet i skogen. Vi lär oss spelreglerna i ”vår” skog. Vi utforskar tillsammans. Vi genomför miljöexperiment och använder förstoringsglas. Våra sinnen stimuleras så att vi upptäcker mer.

Friluftskompetens

För att kunna använda naturens många resurser behöver vi ha tillägnat oss friluftskompetens.

Friluftskompetens lägger grunden för ökad naturglädje. Det gäller allt från säkerhet på utflykten, första hjälpen, eld och matlagning ute.

Barn tolkar observerar och imiterar de vuxnas kroppsspråk. Barnen lär sig vad som händer med värmen i kroppen när man sitter stilla på vintern, varför vi blir kalla och hur vi ska göra för att inte frysa,, hur vi ska klä oss, vad man behöver ha med sig i ryggsäcken m.m.

Det är viktigt att göra sig bekant med närområdet. Finns det några ställen vi behöver vara extra uppmärksamma på, trafikerade vägar, vatten osv?

Årstider

Varje årstid har sina särskilda aktiviteter, traditioner och upplevelser i naturen. Varje årstid är bra på sitt sätt och vi använder naturen och närområdet året runt. Vi upplever årstidernas skiftningar och möjligheterna de olika årstiderna bjuder på.

nummer 2 ikonMatglädje

Barn som är aktiva och som är mycket ute i naturen förbrukar mycket energi. Därför vill vi erbjuda näringsrika och nyttiga måltider. Detta kommer att ge barnen många varierade smakupplevelser och förståelse av begreppet ”från jord till bord”.

Vi håller balans mellan att använda och att värna naturen. Vi är en förskola där barnen får lära sig om naturens kretslopp. Måltiderna handlar om mer än att bara äta, de är en arena för gemenskap, samspel, goda upplevelser och samtal.

Barnen ska vara delaktiga i hela processen – planering, tillagning och städning.

Målet är sunda och funktionella måltider som kan erbjudas ute.

Förskolor med naturkoncept ska ta möjligheten att använda naturen som skafferi, lära barnen om bär, svamp, växter m.m.

Matglädje i naturen är något som skapas över tid och rymmer många erfarenheter och upplevelser.
Förskolor med naturkoncept ska också ha egna odlingar. Här ska barn och vuxna plantera ätliga växter, grönsaker och kryddor.

rör-else som kock-else

nummer 3 ikonNaturen som arena för lek och lärande

I våra förskolor med naturkoncept använder vi naturen som aren för lek och lärande. Barn utforskar och lär hela tiden och skapar goda relationer i samspel med andra barn och vuxna.

Utemiljön ska vara utformad så att den ska uppmuntra rörelse, utforskande och aktivitet. De planerade aktiviteter som erbjuds under utevistelsen har betydelse för barnens fysiska aktivitet. Det är viktigt att använda närmiljön för att skapa anknytning mellan barn och miljö.

Vi lär hela tiden av det vi känner, erfar, upplever och ser runt omkring oss. Vi lär oss olika träd, lär oss känna igen spår, studerar insekter och använder alla våra sinnen. Tillsammans med barnen skapar vi med naturmaterial och använder naturen som utgångspunkt för estetiska uttryck.

nyckelpiga på finger

Referens- och naturområden

I förskolor med naturkoncept har barnen tillgång till naturen och närmiljön används aktivt.

Naturkonceptförskolorna har referensområden som ska vara samlingspunkter för barn och vuxna. Begreppet referensområde beskriver ett naturområde som är riskbedömt och tillrättalagt för utvecklande lek, undervisning, sinnesupplevelser och rörelse. Det ska erbjuda utmaningar, upplevelser, spänning, kreativitet och fantasifull lek. Området utvecklas tillsammans med barnen så att det blir en känd och trygg arena med magiska platser och hemliga rum

Miljö och teknologi

Det är naturen som gör att det går att leva på jorden. Barn är omgivna av teknologi. De behöver få kunskap om den, erfara hur den kan användas och varför den är viktig. Teknologi – kunskapen om användandet av verktyg, teknik och hantverk.

Genom arbete med miljö och teknologi ska förskolan bidra till att barnen gör konstruktioner av olika material och utforskar verktygens möjligheter.

Vi synliggör naturfenomen, reflekterar tillsammans med barnen om sammanhang i naturen, utforska och experimenterar med teknologi.

Vi fokuserar på hållbar utveckling och hur vi tar vara på naturen.

Vi är bara gäster i naturen. Det betyder att vi tar med oss allt skräp vi finner och lämnar så lite spår som möjligt. Genom utflykter i naturen och de vuxnas förhållningssätt byggs barnens förståelse för att dagens handlingar har konsekvenser för framtiden.

Genom kompostering lär sig barnen om nedbrytningsprocessen. Källsortering blir en matematisk aktivitet när vi sorterar i olika kategorier.

Ett naturkoncept bedrivs inte bara utomhus

Bilder från innemiljön på våra förskolor som har naturkoncept.