Läraren Celine uppmärksammas för tillgänglig undervisning på Silverbäcken Dibber i Sollentuna

Celine Chalverat, lärare på Silverbäcken Dibber grundskola i Silverdal, har tilldelats fjärdepris i kategorin Tillgänglighet i Sollentuna kommuns lärarpris 2025. Priset delas ut till pedagoger som gör betydelsefulla insatser för skolutveckling och elevers lärande. Celine uppmärksammas för sitt arbete med att skapa en tillgänglig lärmiljö där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential. Utmärkelsen delades ut i samband med årets SETT-mässa.

Stort grattis till fjärdeplatsen i Årets lärare, kategori Tillgänglighet! Hur kändes det att bli nominerad – och hur var det att få kliva upp på scenen på SETT-mässan?

Tack! Att bli nominerad kändes verkligen stort – en riktig ära. Jag blev både rörd och glad över att någon eller några sett det arbete jag gör. Det var också en speciell upplevelse att få kliva upp på scenen under SETT-mässan. Det kändes lite overkligt, men samtidigt väldigt fint att tillgänglig undervisning uppmärksammas på det här sättet.

Tillgänglighet i undervisningen är ett viktigt område. Vad betyder det för dig?

För mig handlar tillgänglighet om att varje elev ska känna sig välkommen, trygg och inkluderad – oavsett förutsättningar eller bakgrund. Skolan är en så stor del av elevernas vardag, och det är vårt ansvar som lärare att se till att ingen går runt med en klump i magen. Alla ska känna att de kan lyckas, att de blir sedda och att det är okej att visa olika sidor av sig själva. Och det måste också få vara roligt att gå i skolan!

Hur jobbar du konkret för att alla elever, oavsett behov eller bakgrund, ska känna sig inkluderade och delaktiga i ditt klassrum?

Jag strävar efter en varierad och kreativ undervisning där något händer varje lektion – det får inte bli tråkigt. Genom att anpassa arbetssätt och material vill jag väcka nyfikenhet och nå så många som möjligt. Jag försöker sprida glädje i klassrummet – det är viktigt för mig att skapa en positiv stämning.

Utöver själva ämnesundervisningen är relationer en viktig och central del av mitt arbete. Att lära känna eleverna – hur de mår, vad de behöver och vilka de är – är något jag lägger mycket tid och omtanke på. Jag försöker vara närvarande och tillgänglig, både för eleverna men också i kontakten med vårdnadshavare. Vi lärare spelar en enormt viktig roll i elevernas liv – och det tar jag på stort allvar.

Kan du dela med dig av ett exempel på något du gjort som du tror bidrog till nomineringen? Något du är särskilt stolt över?

Det är svårt att peka ut en specifik sak, men något jag verkligen är stolt över är relationen jag har till mina elever – en varm, professionell och respektfull relation. Det betyder mycket för mig när elever säger att de känner sig trygga och sedda i mitt klassrum. Jag tror att det märks hur mycket jag trivs i mitt jobb. Att jag dessutom får göra det tillsammans med så härliga elever och engagerade vårdnadshavare gör uppdraget både meningsfullt och otroligt roligt.

Vad vill du skicka med till andra lärare som också vill utveckla en mer tillgänglig undervisning – men kanske inte vet var de ska börja?

Börja med att påminna dig själv om hur viktiga vi lärare faktiskt är. Våra ord, våra blickar, vår närvaro – allt spelar roll. Det handlar inte alltid om stora insatser, utan om att se varje elev, visa att du bryr dig och skapa ett klimat där alla känner sig inkluderade och betydelsefulla. Att visa att man tror på eleverna gör enorm skillnad.

Och så vill jag också lyfta min arbetsplats, Silverbäcken – där jag har förmånen att arbeta tillsammans med varma, kompetenta kollegor och en tydlig och stöttande ledning som verkligen underlättar det pedagogiska arbetet. Det gör stor skillnad att ha ett starkt team omkring sig.