Vi har träffat Linda Segel som arbetar som förskollärare, montessoripedagog och arbetslagsledare på Dibber Ramlösa Montessoriförskola.
Hej Linda! Berätta lite om dig själv.
Jag har arbetat som Montessoripedagog och barnskötare i 25 år nu och har även varit delaktig i att starta upp två nya enheter i Helsingborg. Hösten 2016 bestämde jag mig för att söka in på förskollärarutbildningen på Malmö universitet. Så nu kan jag stolt titulera mig som förskollärare.
Vad gör du gärna på fritiden?
På fritiden umgås jag helst med min familj eller nära vänner. Jag är även väldigt sportintresserad , alltifrån fotboll till skidåkning. Eller som de senaste veckorna, handbolls-VM, dock är eget utövande inom sport begränsat till gym och golf. När jag bara får vara, vilket är lätt för mig, så lyssnar jag gärna på musik, läser en bra bok eller är ute och promenerar i naturen.
Varför väljer du att arbeta på Dibber?
Dibbers ledord ” Vi får världens viktigaste värden att växa” innefattar så tydligt för mig varför jag väljer att arbeta inom Dibber. Varje barn är världens viktigaste värde för mig och i min yrkesroll. Jag brinner för att varje enskilt barn, varje unik individ ska ges rätt förutsättningar att bli sitt bästa jag! Min drivkraft är att varje barn har rätt att bli förstådd och att mötas som en kompetent individ utefter egna förutsättningar.
Berätta hur det är att arbeta på Dibber Ramlösa Montessoriförskola
På Dibber Ramlösa Montessoriförskola arbetar vi (självklart) efter Läroplan för förskolan, men även utifrån Maria Montessoris pedagogik. Detta gör oss lite annorlunda jämfört med en vanlig förskola. Montessoripedagogiken är en väl utvecklad pedagogik, som väldigt kortfattat innebär att vår lärmiljö är noga förberedd indelad i ämnen: matematik, språk, geografi, biologi, sensoriskt, praktiskt osv. Allt vårt material inom de olika ämnena går från konkret till abstrakt. Om du kommer på besök hos oss en förmiddag så finner du något barn som leker med magneter, ett annat bakar bullar, någon arbetar med addition och ett annat arbetar med världsdelarna, samtidigt som kanske några barn får en upplevelse av vad rymden är. Allt detta sker på en och samma gång, på grund av att varje barn själv väljer vad det vill göra. Vi pedagoger, är därför hela tiden närvarande i varje del av vår lärmiljö, där vi hela tiden försöker väcka nyfikenheten och lusten att lära hos barnet.
Ett barn är inte likt ett annat, likaså är det med oss vuxna. Jag är inte lik den jag bor med, eller någon av mina kolleger. Vi kan alla ha liknande intresse eller förmågor, men för att vi ska lyckas att nå ett mål, behöver vi olika förmågor eller olika förutsättningar. För mig som förskollärare är detta något som jag anser är viktigt att komma ihåg i vårt arbete. Förskolans vardag ser ofta liknande ut och för oss som arbetat länge är många delar återkommande. Men någonting som är viktigt för mig och som man inte får glömma är att var och ett var barnen, är just idag, inte återkommande. För barnet finns det bara idag, just idag. Barn är här och nu! Därför anser jag att det är av yttersta vikt att vi som arbetar i förskolans värld brinner för det vi gör, att vi gör vårt arbete med glädje och verkligen kan se varje barn för vad det är. Världens viktigaste värden! Varje barn har rätt att möta en pedagog som ser barnet, och har kompetens att ge just det barnet möjligheten att bli sitt bästa jag, utefter det barnets egna förutsättningar.
Varför tycker du att man ska välja en dibberförskola till sitt barn?
För en vårdnadshavare som väljer en förskola eller skola på Dibber för sitt barn, så hoppas jag att man upplever en känsla av trygghet och lärande paketerat i ett. Barnet som kommer till oss ska uppleva och ges förutsättningar för ett livslångt lärande, blandat med glädje, nyfikenhet, lust och omsorg. Ledorden vi har på Dibber säger så otroligt mycket om det vi står för, prova själv att säga dom för dig själv, och tänk efter vad orden på riktigt betyder och innebär: Vi får världens viktigaste värden att växa!