Välkommen till vår F-9 skola som erbjuder en lugn och trygg studiemiljö, tydlig struktur med engagerade lärare. Vi vill att varje elev ska få möjlighet att känna sig unik och värdefull. Dibber International School Helsingborg ligger nära stationen, i ett lugnt bostadsområde i Rydebäck, med lummiga grönområden och bara ett stenkast till stranden och havet. Vi är en nybyggd skola med ljusa och moderna klassrum som inspirerar eleverna till nyfikenhet, kunskap och kommunikation. Skolgården erbjuder allt från multiarena, ”gagarink” till lekplatser, lekytor och sandlådor.
IB International Baccalaureate
Dibber International School Helsingborg erbjuder en internationell profil som integrerar den svenska nationella läroplanen LGR22 med den pedagogiska metod som anvisas av International Baccalaureate (IB). Med denna pedagogiska metod skapas en lärmiljö där elever kan växa som individer och världsmedborgare.
Dibber International School Helsingborg är en unik skola med helhetssyn på människan som lägger lika stor vikt vid de akademiska som de estetiska ämnena. Vårt mål är att utveckla nyfikna, kunniga och omtänksamma elever som hjälper till att skapa en bättre och mer fredlig värld genom interkulturell förståelse och respekt.
Bilingual
Vår undervisning sker på både engelska och svenska för att utveckla internationellt tänkande och språkliga förmågor. I enlighet med skollagen ges dock högst hälften av undervisningen på engelska. Elevernas utveckling av det svenska språket är viktigt, och med undervisningens innehåll och utformning säkerställer vi att eleverna får tillräckliga kunskaper i svenska för att uppfylla kriterierna för bedömning av kunskaper och betygskriterierna i samtliga ämnen, parallellt med ökade kunskaper i engelska. När vi introducerar engelskspråkig undervisning sker det successivt och i en takt som passar eleverna. Svenskan har en lika självklar plats hos oss inom alla ämnen, vi tränar dem i att växla mellan sin tvåspråkighet. Eleverna kan sedan välja om de vill fortsätta sina högre studier på svenska eller engelska, i Sverige eller på en IB-skola utomlands.
Från och med årskurs 6 kan elever också välja mellan spanska och franska.
Cello och fiol
Vi erbjuder en högre estetisk inriktning, med utökad timplan, där alla elever spelar ett stråkinstrument – cello eller fiol. Våra elever får sjunga, vara med och spela i ensemble och arbeta med yrkesmusiker. Skolans miljö, material och inte minst lärare ska locka till ett lustfyllt lärande för livet.
Teknologi och Innovation
För att få så hög måluppfyllelse som möjligt ser vi digital teknik som central i undervisningen. Vi arbetar med Google classroom, programmering, digitala program och alla elever har var sin Chromebook. De yngre åren jobbar med iPads. Eleverna har en egen digital portfolio, där de samlar sitt arbete och vårdnadshavare kan se deras utveckling.
Miljöer
Vår pedagogik utgår från fyra pelare
1. Ett samspel mellan LGR 22 och IB
Vi är en grupp tvåspråkiga skolor (svenska och engelska) i Stockholm (Sollentuna) samt i Helsingborg. Dibber International School erbjuder en internationell profil som integrerar den svenska nationella läroplanen LGR22 med den pedagogiska metod som anvisas av International Baccalaureate (IB). Med denna pedagogiska metod skapas en lärmiljö där elever kan växa som individer och världsmedborgare. Utöver detta sammantagna ramverk har våra Dibber International Schools även en satsning på akademiska och estetiska ämnen samt teknologi och innovation.
Den kunskap och förståelse som eleverna tar med sig från sin skola lämnar nya avtryck i världen. Genom Dibber International School vill vi vara en internationell skola där våra elever kan växa i sina förmågor och ha ett positivt inflytande i sin omvärld. Med IB metoden får vi förutsättningar att utveckla elevernas färdigheter inom kritiskt tänkande, problemlösning, samarbetsförmåga, kommunikation och innovation.
International Baccalaureates är en ideell utbildningsorganisation som driver utbildningsprogram för barn 3-19 år i över 150 länder. Det finns en rigorös process för att bli och för att behålla sin IB-världsskolestatus inklusive en tvåårig kandidatfas och regelbundna kvalitetssäkringsåtgärder.
Dibber International School Helsingborg är för närvarande auktoriserad IB World School www.ibo.org. Skolan är en auktoriserad PYP skola (motsvarar årskurs F-5) och är i kandidatfasen för MYP program (motsvarar årskurs 7-9).
Bara skolor som är auktoriserad av IB Organization kan erbjuda någon av dessa fyra akademiska program ”the Primary Years Programme (PYP), the Middle Years Programme (MYP), the Diploma Programme, or the Career-related Programme (CP)”. Mer information finner du här, och ytterligare detaljer finner ni här Rules for use of IB Intellectual Property.
2. Tvåspråkighet
Vår undervisning sker på både engelska och svenska. I enlighet med skollagen ges dock högst hälften av undervisningen på engelska. Elevernas utveckling av det svenska språket är viktigt, och med undervisningens innehåll och utformning säkerställer vi att eleverna får tillräckliga kunskaper i svenska för att uppfylla kriterierna för bedömning av kunskaper och betygskriterierna i samtliga ämnen, parallellt med ökade kunskaper i engelska. När vi introducerar engelskspråkig undervisning sker det successivt och i en takt som passar eleverna. Svenskan har en lika självklar plats hos oss inom alla ämnen, vi tränar dem i att växla mellan sin tvåspråkighet. Eleverna kan sedan välja om de vill fortsätta sina högre studier på svenska eller engelska, i Sverige eller på en IB-skola utomlands.
3 Akademiska och estetiska ämnen
Vi har en helhetssyn på människan. När barnets kreativitet och finmotorik får samspela tillsammans främjas elevens lust, delaktighet, uthållighet, koncentration. På så sätt stödjer de akademiska och estetiska lärprocesserna varandra. Se närmare på din lokala skola hur de arbetar med de estetiska ämnena och hur de utökat undervisningen för att främja de estetiska ämnena.
4. Teknologi och innovation
Dibber International School vill göra eleverna redo för framtidens samhälle och därför är vårt intresse för innovation och digital teknik i undervisningen en självklarhet. Teknik ska användas för att bidra till ett bättre samhälle. Vi står inför stora globala frågor som ska lösas framöver och då är teknik och digital innovation ett måste för våra barn. Det ställer högre krav på vår förmåga att ge alla elever en god digital kompetens.