Rektor för Hagen och Gården i Norrköping

I dag besöker vi Johanna som är rektor på Dibbers förskolor i Norrköping som heter Hagen och Gården.

Berätta om dig själv

Jag heter Johanna Bondesson och bor tillsammans med min man och våra tre söner i den vackra lilla staden Söderköping, strax utanför Norrköping. Precis innan vår äldsta son föddes år 2005 tog jag min lärarexamen med inriktning mot förskolan och skolans tidigare år. Mitt stora intresse för kvalitet och utvecklingsarbete ledde fram till att jag senare även utbildade mig till pedagogista. I uppdraget som rektor blir ingen dag tråkig och nya utmaningar uppkommer hela tiden, för mig är det otroligt stimulerande och jag tror att det delvis är därför som jag trivs så bra i detta uppdrag. Innan jag började på Dibber arbetade jag som biträdande rektor i Linköpings kommun, det var en bra skola som utrustat mig med mycket viktig erfarenhet inför det uppdrag som jag har idag. Jag har tidigare även arbetat som rektor på föräldrakooperativ och många år som utvecklingspedagog och utvecklingsledare i Norrköpings kommun.

Mina viktigaste energikällor är min familj, djur, natur och när jag får vara kreativ genom skapande. Jag skriver gärna texter och poesi eller målar och skulpterar i lera. Jag känner stor glädje över att få vara en del av Dibber, arbetet är redan påbörjat och jag ser att alla goda förutsättningar finns för ett fortsatt gott arbete framöver i Dibber-andan.

Tänk tillbaka, varför valde du att arbeta på Dibber?

Vi får världens viktigaste värden att växa! Det fastnade i mig direkt och jag kände att det var mig annonsen beskrev utifrån vad som söktes. När jag tittade närmre på det pedagogiska konceptet och Dibbers värdegrund var det mitt i prick och som jag själv tänker. Underbart att få befinna sig i en stark grupp med likasinnade. Jag gillar lärvännerna och hur de ramar in hela läroplanen och kärnan i förskolans innehåll på ett genomtänkt och välarbetat sätt.  

Hur tycker du nu att det är att arbeta på en förskola på Dibber?

Det finns en sådan värme och vänlighet hos alla jag möter. Fokus är på de mjuka värdena, människan och goda relationer. En god och positiv atmosfär med snälla människor som vill andra väl och det smittar!

Jag är van att mantra på om värdet av att ha varandra och styrkan som finns i det, vad som än är svårt – ”Vi gör det tillsammans”. Det roliga är att jag redan har hört flera som använder precis samma uttryck. Det gör mig glad för tillsammans är vi starka.

Med fokus på att se och höra barnen, förmedla en känsla av hur viktiga de är och bidra till att varje barn får lyckas varje dag på förskolan är min förhoppning att tillsammans med personalen på Dibberförskolorna i Norrköping arbeta mot ett lite extra fokus på uterummet som undervisningsmiljö, utvecklandet av den fysiska lärmiljön inne så att den blir tydlig för barnen, tillgänglig, inbjudande och självinstruerande för att barnen inte ska behöva vara beroende av vuxna i lika stor utsträckning som idag. Jag vill att vi ska fortsätta utveckla nyfikenhet och utforskande arbetssätt och öka barnens delaktighet och inflytande i alla steg från planeringsfas till utvärderingsfas och involvera dem i alla steg däremellan. På samma sätt vill jag använda mig av personalens delaktighet och inflytande i utformandet av utbildningen.

Varför tycker du att man ska välja en Dibber förskola för sitt barn?

Barnperspektivet men framför allt människoperspektivet och människosynen som genomsyrar dagen på förskolan är speciell. Människan kommer först, det goda mötet, det goda samtalet och den goda måltiden är några exempel på att barnen får befinna sig i en utbildning där människan som relationsskapare och social varelse sätts i första rummet och då kommer lärandet och undervisning väldigt lustfyllt och naturligt.

Sättet vi arbetar på är också viktiga skäl att välja en Dibber förskola då det pedagogiska upplägget ligger helt i linje med modern forskning. De fysiska och psykiska undervisningsmiljöerna, de sju lärvännerna som ramar in läroplanen, nyfikenhet och utforskande, delaktighet och inflytande, arbeta gruppvis i mindre sammanhang för att se varje barn och öka talutrymme. Lek och livslust ser jag som ett färgstarkt raster över det lustfyllda lärande som präglar hela dagen på förskolan och så slutligen Hjärtrud och hjärtekulturen som spänner som ett paraply över hela förskolan och allt som sker där, värdegrunden som genomsyrar alla delar. Vi som arbetar på förskolorna känner en stolthet över det vi har och vill gärna erbjuda det till alla. När den grundtryggheten finns hon barn och vuxna då kan magin ta plats och lärande kan ske.

Vad tror du är viktigt med en förskola ur barnens perspektiv?

Trygghet, en varm atmosfär där människor är snälla och vill varandra väl. Där ingen behöver känna sig rädd för att misslyckas utan där olika resultat ses som erfarenheter som vi lär oss av. För barnen är det viktigt med ett lustfyllt lärande med nyfikna och medforskande vuxna som finns där i det barnen gör – då blir de närvarande förebilder som gemensamt upptäcker ny kunskap och barnen utvecklar verktyg för att själva ta reda på svar på nya frågor som uppkommit.

Vad tror du är viktigt med en förskola ur vårdnadshavares perspektiv?

Även här tänker jag att jag vill känna mig trygg som vårdnadshavare när jag lämnar ifrån mig det dyrbaraste jag har. För mig skulle det innebära en trygghet att få upplevelsen av att barnet/en har en bra dag på förskolan, att de har roligt och att de trivs. Jag skulle gärna vilja få information vid hämtning och lämning och gemensamt med barnet få en inblick i hur dagen har varit, vilka aktiviteter som ägt rum och vilken undervisning som skett. Ju fler kommunikationskanaler desto bättre.

Som vårdnadshavare skulle jag uppskatta en balans mellan ramar och återkommande rutiner för igenkänning hos barnet och nya spännande aktiviteter. Den fysiska miljön gör också något med oss så den skulle behöva vara tilltalande och inbjudande, delvis bestående av ett basutbud och delvis föränderlig och utforskningsbar, anpassad för barn att kunna tillämpa efter egna fantasier och önskningar.