Linda Törnqvist är ny verksamhetschef för våra förskolor, men hon är inte ny inom Dibber. I denna intervju har vi bland annat pratat om ledarskap, hennes nya roll och hennes åsikt om bland annat digitala resurser i förskolan.
Kan du berätta lite om din bakgrund och erfarenhet inom förskoleområdet och hur du kom till Dibber?
Jag började min karriär inom förskolan som timvikarie. Efter jag vikarierat ett år påbörjade jag förskollärarutbildningen och tog min examen 1999. Jag har arbetat i olika roller – förskollärare, utvecklingsledare och rektor inom Uppsala kommun. Jag började på Dibber 2019 som regionchef och har sedan dess även varit verksamhetsutvecklare inom både kvalitet och tillväxt.
Hur ser du på vikten av pedagogisk kvalitet och barns lärande i förskolan, och hur kommer du att främja detta i din roll som verksamhetschef?
Förskolan har stor betydelse för barns utveckling och lärande. Alla som jobbar inom förskolan bidrar till att varje barn upplever framstegsglädje och en känsla av att vara viktig för den de är. Avgörande för detta är att vi har kompetenta och engagerade vuxna som ansvarar för undervisning och utbildning.
Jag tror att det är viktigt att ha kul på jobbet, då blir vi vårt bästa jag. Arbeta för att stärka engagemang hos alla medarbetare så att de vill fortsätta vara en del av Dibber. Här är även våra regionala skolchefers ledarskap viktigt, att vi fortsätter arbeta utifrån relationer först samt att vi är varma och kompetenta. Jag tänker att vi även främjar barns lärande genom att ha tydliga förväntningar och erbjuda relevant och vetenskapligt förankrad kompetensutveckling.
Kan du beskriva din ledarstil och hur du planerar att skapa en positiv arbetsmiljö för personalen inom förskolan?
För mig är tillit och relation viktigt i ledarskapet. De strategier jag använder mig av är coachning, medskapande sammanhang, möjlighet till dialog, att vi lär och skapar tillsammans samtidigt som jag står stadigt i min egen kompetens och mina egna beslut som chef.
Hur ser du på användningen av teknik och digitala resurser inom förskoleverksamheten, och vilka strategier har du för att integrera dem effektivt?
Förskolan har uppdrag enligt läroplanen att ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier såväl analoga som digitala.
Jag ser många goda exempel på hur vi undervisar barn i programmering och källkritik både genom att använda digitala och analoga verktyg. Jag upplever att förskolan lägger särskild vikt vid att barn ska ha möjlighet att hantera den digitala värld de växer upp i – att t.ex. ställa sig frågan är det rimligt runt det de ser och upplever genom digitala verktyg.
Vi skapar en mångfald av undervisningssituationer, manipulerar bilder så att det ser ut som att någon står på en dinosaurie eller att någon annan bär sina kompisar på en arm, arbetar med film och green screen eller analog programmering genom en bana på gården.
Sedan digitala verktyg infördes i förskolans läroplan har vi förflyttat undervisningen från att handla om själva verktyget till att verktyget nu är ett instrument av många för att bedriva undervisning.
Om oss på Dibber
Dibber Sverige har över 100 verksamheter runt om i landet, både grund- och förskolor. Grundpelaren i verksamheten är våran hjärtekultur, med hjärta för lärande. Hjärtekultur för oss handlar om att stärka barns känsla av egenvärde, förmåga till socialt samspel, empatiska förmåga och att bli trygga som individer. Vi arbetar aktivt för att samspel, omsorg, lek och lärande ska gå hand i hand genom hela dagen.