På Kubikskolan Dibber har skolbiblioteket blivit en central plats för elevernas utveckling, inte bara som läsare utan även som delaktiga skapare av biblioteket. Läraren Gabrielle Abstoss har spelat en avgörande roll i denna utveckling, där elevens röst och inflytande varit en grundläggande del av hela processen.
När Gabrielle började utvecklingen av biblioteket var det en tydlig vision: eleverna skulle vara med i varje steg. Hon tog sig tid att möta varje klass, lyssna och låta deras idéer forma bibliotekets utseende och innehåll. ”När skolan skulle utveckla ett skolbibliotek var det viktigt för mig att eleverna var med i hela processen,” säger Gabrielle. Hon fortsätter: ”Jag var noga med att betona för eleverna att det är deras skolbibliotek och att de äger det.”
Resultatet blev ett bibliotek som reflekterar elevernas tankar och behov. Förslagen från eleverna varierade, allt från vilken inredning som skulle skapas till vilka böcker som skulle finnas på hyllorna. Gabrielle berättar att vissa av dessa idéer fortfarande är under utveckling och att biblioteket ständigt förbättras utifrån elevernas insikter.
Bibliotekets betydelse på olika stadier
Bibliotekets funktion varierar beroende på skolstadie. På låg- och mellanstadiet har alla klasser schemalagda biblioteksbesök varannan vecka. Det handlar inte bara om att låna böcker, utan också om att skapa en miljö där läsning och samtal om litteratur blir naturligt. På högstadiet har biblioteket utvecklats till att bli en fristad under raster och efter skolan. Gabrielle beskriver: ”Många kommer och lånar, pratar böcker eller studerar.” Här blir biblioteket inte bara en plats för läsning utan också en trygg plats för självstudier och reflektion.
Läsprojekt som skapar läslust
En av de mest framstående framgångarna med skolbiblioteket har varit de olika läsprojekten som Gabrielle har initierat. ”Vi har haft läsprojekt på alla stadier med en variation av att fokusera på avkodning genom läslistor, att ha gruppläsning, högläsning, strukturerad läsning och att arbeta explicit med lässtrategier,” förklarar hon. Dessa projekt har hjälpt till att integrera läsning som en naturlig del av skolgången och har också skapat ett samarbete mellan olika ämnen.
Ett särskilt läsprojekt i årskurs 9 kombinerade till exempel läsning med idrott, vilket visar hur biblioteket kan vara en brygga mellan olika discipliner. Förra året genomfördes ett framgångsrikt projekt i årskurs 8, där elever som vanligtvis inte identifierar sig som läsare upptäckte böckernas värld. ”Många berättade att de aldrig varit intresserade av en bok förrän vi läste den,” berättar Gabrielle stolt, och tillägger att flera elever sedan lånade uppföljaren när boken var slut.
Representationens kraft i litteratur
Ett av de starkaste exemplen på bibliotekets betydelse kom från en elev i examinationsuppgiften efter ett av läsprojekten. Eleverna hade läst en bok som väckte starka känslor, och en elev beskrev sin upplevelse så här:
”Jag tyckte om boken från första sidan, det var som kärlek från första ögonkastet. Jag kunde till och med relatera till deras No lektioner. Jag förstod varenda sak boken prata om eftersom det är en ‘invandrarbok’, en bok där det finns både invandrar karaktärer och svenskar. En bok som inte fick mig att känna mig utanför på grund av att huvudkaraktären är en ‘svensk’ som ser ner på icke svenskar.”
Detta citat visar tydligt hur viktigt det är med representation i litteratur. Biblioteket har inte bara gett eleverna tillgång till böcker utan även böcker där de kan känna igen sig själva och sina erfarenheter.
Framtidens bibliotek är här
Gabrielles arbete med skolbiblioteket på Kubikskolan Dibber visar hur ett skolbibliotek kan vara så mycket mer än bara en samling böcker. Det är en plats där elevernas röster och upplevelser får styra, där läslust väcks och där viktiga samtal om representation och inkludering kan starta. Och enligt Gabrielle är detta bara början: ”Det finns fortfarande saker jag vill genomföra som kom fram i klassrumsbesöken för två år sedan.” På Kubikskolan Dibber är biblioteket inte bara en plats för böcker, utan en plats för eleverna själva – en plats där deras drömmar, idéer och intressen blir verklighet.
Kubikskolan Dibber
Kubikskolan Dibber är en skola F-9 i Helsingborg med fokus på kunskap, kamratskap och kreativitet. Här får du chansen att växa och utvecklas. Skolan passar dig som är nyfiken, ambitiös och som gillar att lära dig nya saker.
Kubikskolan Dibber präglas av en trygg atmosfär med en skolgård omgiven av grönska och fina parkområden. Klassrummen är stora, fräscha och välförsedda med såväl traditionell som modern utrustning.
Titta in i biblioteket
Titta in i skolbiblioteket och träffa läraren Gabrielle Abstoss, som berättar mer om verksamheten där.