Kubikskolan Dibber i Helsingborg – starka resultat i årets elevenkät

Trygghet, tydlighet och engagerade lärare lyfts fram av eleverna – och siffrorna talar sitt tydliga språk. Kubikskolan Dibber i Helsingborg visar starka resultat i årets elevenkät, med markanta förbättringar inom flera viktiga områden.

På Kubikskolan Dibber arbetar skolledning och personal långsiktigt och målmedvetet för att varje elev ska känna sig trygg, välkommen och motiverad att utvecklas. Årets elevenkät visar att det arbetet ger resultat. Bland annat har andelen elever som känner sig välkomna på skolan ökat från 78 till 86 procent. Andelen som upplever trygghet har stigit från 78 till 84 procent, och hela fyra av fem elever säger att de har bra lärare.

– Jag är så otroligt stolt över hela vårt team och våra elever. Det här är ett kvitto på att vår gemensamma strävan efter en trygg, välkomnande och lärorik skolmiljö verkligen gör skillnad. Elevernas röster är det viktigaste vi har – och vi tar dem på stort allvar. Vi ska fortsätta lyssna, utvecklas och göra skolan ännu bättre varje dag, säger Karolin Molén, rektor på Kubikskolan Dibber.

Tydlig vägledning ger resultat

Utöver trygghet och trivsel visar årets enkät även tydliga förbättringar när det gäller hur eleverna uppfattar informationen om sitt eget lärande. Andelen elever som tycker att de får tydlig information om hur det går för dem i skolan har ökat från 64 till 75 procent. Många upplever också att utvecklingssamtalen är meningsfulla och ger dem en riktning framåt.

Det här är ett område som Kubikskolan arbetat fokuserat med under en längre tid – bland annat genom att utveckla strukturer för återkoppling, tydliga mål och stärkt elevinflytande.

En skola där varje elev blir sedd

Kubikskolan Dibber är en F–9-skola i Helsingborg, där trygghet, tydlighet och starka relationer står i centrum för allt arbete. Skolans vardag präglas av ett tydligt ledarskap i klassrummet, engagerade lärare och en undervisning som väcker nyfikenhet. Varje elev ska känna sig sedd, hörd och stöttad i sin utveckling – både kunskapsmässigt och socialt.

– Vi har jobbat tillsammans med eleverna och lyssnat på vad de tycker är viktigt. Att vi nu ser resultat av det arbetet är både glädjande och inspirerande. Det sporrar oss att fortsätta utvecklas – alltid med elevernas bästa i centrum, säger Karolin Molén.