Vi tyckte det var på tiden att våra egna elever fick komma till tals i bloggen. Det är så roligt att läsa deras egna funderingar kring skolan, klassen, rasterna men också om de upplever att de blir sedda och lyssnade på.
Här får vi lyfta fram elevernas perspektiv. Vad är det exempelvis som gör att man känner sig trygg när man går på mellanstadiet? Svaren ser du längst ner.
Eleverna som är intervjuade går på Hindby Dibber i åk 4-6, men vi har dolt elevernas namn.
Hur skulle du beskriva din skola?
Elev 1, åk 6: Bra klassmiljö, bra personal. Hmm, lite liten skolgård.
Elev 3, åk 4: Den är säker. Det finns ingen som mobbas.
Elev 4, åk 4: Den är liten men känns ändå väldigt stor. Jag har gått här sedan jag gick på dagis och det finns bra med vänner och det är kul. Det känns bättre med en liten skola. Det är lättare att hitta och komma ihåg grejer.
Elev 5, åk 5: Rolig och bra!
Elev 6, åk 4: Det är lite så, de vuxna tar alltid vår spelplan på skolgården. Om man säger att man vill ha något, en klätterställning till exempel, så köper de inte det. Det är många som är snälla.
Elev 7, åk 4: Den här skolan är jättebra, de bråkar inte mycket. Och de svär inte mycket och alla respekterar varandra.
Hur skulle du beskriva din klass?
Elev 1, åk 6: Trevlig, rolig… och högljudd, haha!
Elev 2, åk 6: Ibland kan den vara stökig och högljudd. Men om någon säger att vi ska vara lugna så kan vi det.
Elev 3, åk 4: Ibland är vi pratiga, vi är nog i en sådan ålder när man pratar mer. Annars tycker jag den är bra.
Elev 4, åk 4: Vi har den största klassen (på mellanstadiet). Vi är snälla mot varandra och oftast kan vi ”teama” med vem som helst i klassen.
Elev 7, åk 4: Vår lärare är en av de bästa lärare jag haft. När vi kör mattelek brukar det vara så roligt att alla skrattar ibland. Vi respekterar varandra och är snälla.
Berätta om hur du upplever rasterna
Elev 4, åk 4: De har köpt massa småsaker t.ex. hopprep, bollar och man kan köra olika leker.
Elev 5, åk 5: Bra och roligt. För att det hela tiden är en lek jag vill köra eller också kan jag bara prata med mina vänner.
Elev 2, åk 6: Det är ju kul att vi har rastaktiviteter. Men ibland är det samma saker. Man vill ju testa något nytt. Det är bra att alla får vara med på alla lekar.
Elev 6, åk 4: Bra förutom det med att de tar våran 2-touchplan.
Elev 7, åk 4: Det är bra. Ja vi brukar köra fotboll, volleyboll lite king out och princess.
Berätta om det finns någon som lyssnar på dig i skolan
Elev 1, åk 6: Alla killar i klassen. Kuratorn och min lärare i matte/NO, även min idrottslärare, det är nog de.
Elev 3, åk 4: Jag kan vända mig till kompisar men också vår klasslärare. Barn förstår mer för man är i samma ålder.
Elev 4, åk 4: Jag kan prata med min kompis och med min lärare. Jag kunde prata känslor med en fritidslärare förut, men han har tyvärr slutat.
Elev 2, åk 6: Om jag ska säga saker bara rakt ut så säger jag det till kuratorn eller min matte/NO-lärare.
Elev 5, åk 5: Flera kompisar i klassen, de som sitter vid mitt bord. Det finns några vuxna också.
Elev 6, åk 4: De flesta.
Berätta om du är med och bestämmer någonting i skolan och om hur det går till i så fall
Elev 3, åk 4: Jag vet faktiskt inte. Jag är inte en sådan människa som säger till andra.
Elev 2, åk 6: Till exempel när vi har elevråd. Där är jag en av de äldsta och då känner jag att jag får bestämma.
Elev 7, åk 4: Vilka positioner alla ska ha när vi spelar volleyboll.
Elev 1, åk 6: På tisdagar och onsdagar på förmiddagsrasten. För att jag är trivselledare. Jag och klassen har varit med och bestämt om maten. Att femmorna inte skulle ta mat hos oss.
Elev 4, åk 4: Jag var med när vi ville byta vegetarisk dag i skolan. Det har jag varit med och bestämt.
Vad gör att du känner dig trygg i skolan?
Elev 3, åk 4: Jag tycker att det är väldigt tryggt. Jag har inget speciellt ställe så, eller jo klassrummet.
Elev 6, åk 4: Att det är lärare som lyssnar.
Elev 7, åk 4: Att mina klasskamrater respekterar mig. Det är roligt att vara med andra här och leka.
Elev 1, åk 6: Att jag känt så många så länge, så jag känner mig bekväm. Det är inga taskiga på skolan.
Elev 4, åk 4: Jag känner mig generellt trygg på hela skolan. Förutom när jag går förbi alla förskolebarnen. Om du menar lärare så är alla mina lärare är bra men vissa är stränga.
Elev 2, åk 6: Jag känner mig trygg när jag får vara med min klass och göra saker tillsammans.
Elev 5, åk 5: Det är att allting känns bra för mig. Det finns inget som blockerar.