På Dibber vet vi att tidig läsutveckling är nyckeln till både trygghet och framtida lärande. Sedan 2020 har våra grundskolor arbetat systematiskt med Lexplore-screeningar och analyser som en central del av undervisningen. Genom att följa elevernas utveckling redan från start och fokusera på både avkodning och läsförståelse kan vi ge rätt stöd i rätt tid till varje barn.
Resultaten talar för sig själva: redan i årskurs 1 kan hela 93 procent av våra elever läsa. Det betyder att nästan alla våra sex- och sjuåringar redan tidigt har knäckt läskoden.
”Att 93 procent av våra elever kan läsa redan i ettan visar hur kraftfullt det blir när vi kombinerar forskning om läsutveckling, tydligt struktur och ett genuint engagemang för varje barns utveckling”, säger Christiane Candella, verksamhetsutvecklare för Dibbers grundskolor.
Bakom siffrorna finns ett långsiktigt och målmedvetet arbete. Genom Lexplore får lärarna värdefulla insikter som hjälper dem att anpassa undervisningen och tidigt identifiera de elever som behöver extra stöd eller utmaningar.
För oss på Dibber handlar läsning om mycket mer än att kunna förstå en text. Det handlar om att väcka nyfikenhet kring ord som finns runt om oss hela tiden, bygga självförtroende och bygga viktiga förmågor för framtiden. Därför är vi stolta över att kunna ge våra elever de bästa förutsättningarna att utvecklas till trygga, motiverade och framgångsrika läsare.
Vill du veta mer om hur vi på Dibber jobbar med läsning? Kontakta oss!