Utomhuspedagogik och Dibbers lärvänner – en trygg och lärorik grund för vårt arbete
På vår förskola bygger vi vår verksamhet på ett fundament av utomhuspedagogik och Dibbers lärvänner. Våra styrdokument, såsom läroplanen för förskolan, skollagen och barnkonventionen, är alltid vägledande i vårt arbete. Värdegrund, jämställdhet och normkreativitet genomsyrar vår undervisning och är viktiga delar i vårt dagliga arbete.
Utomhuspedagogik – lärande genom naturen
Under året får barnen upptäcka och utforska naturen på nära håll. Vi lär oss om årstidsväxlingar, växter, djur och de naturliga kretsloppen. För oss är det viktigast att barnen får glädjen av att vistas i naturen, känna sig trygga och inspirerade av sin omgivning. I de äldsta barngrupperna går vi djupare och reflekterar tillsammans om miljöaspekter, kretslopp och hur vi tar hand om vår planet. Vi leker, sjunger och lär oss genom praktiska upplevelser, som exempelvis att hitta vilse och lära oss navigera.
Naturen som klassrum
Även de dagar vi inte är i skogen spenderar vi mycket tid ute på gården eller gör olika utflykter i närområdet. Vår förskola är en plats där barnen får vara utomhus så mycket som möjligt, både för lek och lärande. Barn som sover vilar i vagn eller under vindskydd ute, för att på bästa sätt ta tillvara på de friska luftens fördelar.
Vi äter gärna våra måltider ute – både lunch och mellanmål – vilket gör att barnen får möjlighet att vara i rörelse och njuta av naturen även under dessa stunder.
Utflykter med bussen
Vi har även en egen buss som gör det möjligt för oss att genomföra längre utflykter till skogar, museum, teater och bibliotek. På dessa turer får barnen uppleva nya miljöer och kulturella aktiviteter som berikar deras lärande och nyfikenhet.
Våra pedagoger – naturens entusiaster
Vi som arbetar här brinner för att bedriva undervisning utomhus och ser naturen som en oändlig källa för lärande. Vår passion för utomhuspedagogik smittar av sig på barnen, och tillsammans skapar vi en trygg, inspirerande och lärorik miljö där barnen får växa och utvecklas.

Odling
Vi har ett trädgårdsland där vi sätter egen potatis, odlar kryddor och andra grönsaker. Barnen älskar att skörda det vi har odlat tillsammans.

Utflykter
Vi brukar varje termin göra utflykter knutna till vårt tema. Nu när vi har tillgång till vår buss som barnen älskar blir det utflykter flera gånger i veckan.

Hållbarhet
Vi arbetar med hållbarhet genom att barnen sopsorterar. Vi har skräpplockardagar och vi städar alltid upp skräp dom vi hittar i skogen. Vi lär barnen vikten av att vara rädda om vår natur och vårt vatten. Vi komposterar och använder komposten till vårt trädgårdsland.